گزارشی کوتاه از یک گفتگوی بین الادیانی

گزارشی کوتاه از یک گفتگوی بین الادیانی

صبح امروز چهارشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، برابر با 21 جون 2017 میلادی به اتفاق آقای دکتر حلمی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آتن دیداری داشتم با رئیس دپارتمان الاهیات دانشگاه آتن آقای پروفسور نیکولادیس در دفترش در دانشگاه آتن . ابتدای آقای نکولادیس خیر مقدم گفت و تشکر کرد و از اینکه فرصتی برای گفتگوی بین الادیان پیش آمده اظهار خرسندی کرد. سپس آقای دکتر حلمی ضمن اظهار خرسندی از این دیدار و همکاری های گذشته در برگزای گفتگوهایی بین علمای یونانی و ایرانی در آتن و تهران، ادامه این گفتگوها را بسیار مفید خواند.

بنده نیز پس از سپاس متقابل نکات زیر را طرح کردم. بنده از 1991 میلادی مطالعه و تحقیق درباره مسیحیت را آغاز کردم که تاکنون ادامه دارد. یکی از عناوینی که در دانشگاه تدریس می کنم عرفان و الاهیات مسیحی است. همچنین با علمای مسیحی از آمریکا، کانادا، اتریش، انگلستان و ایتالیا دیالوگ های متعددی داشته ام. شما می دانید اسلام مسیحیت را به عنوان دین الاهی می شناسد و مقدسات مسیحی مثل مقدسات اسلامی برای مسلمانان قابل احترام است. نام عیسی، مسیح و مریم از نام های پرکاربرد در ایران است. ما مشترکات بسیاری برای گفتگو و همکاری داریم. در عصری که الحاد و فساد و خشونت و بحران اخلاقی مثل فروپاشی خانواده به شکل تهدید کننده ای رو به گسترش است، همکاری پیروان ادیان الاهی بویژه اسلام و مسیحیت و خاصه شیعه و ارتودوکس بسیار ضروری است. سوء تفاهم های بسیاری بین مسلمانان و مسیحیان وجود دارد. نه مسیحیان شناخت درستی از اسلام دارند و نه مسلمانان شناخت درستی از مسیحت دارند. این گفتگو ها برای شناخت بهتر پیروان این دو دین بزرگ الاهی از یکدیگر و رفع سوء تفاهم ها بسیار سازنده است. به علاوه ما می توانیم برای کاهش آلام بشریت و تقویت معنویت و اخلاق به عنوان آرمان مشترک همکاری داشته باشیم. این همکاری نه تنها به نفع مسلمانان و مسیحیان است، بلکه به نفع کل بشریت است. امروزه که دنیا در آتش خشونت و جنگ افروزی قدرت های استکباری و تروریست های افراطی می سوزد وظیفه عالمان ادیان الاهی است که نقش سازنده خود را در این زمینه انجام دهند.

سپس آقای پروفسور نیکولادیس ضمن تأیید مطالب گفته شده اظهار داشت ما همیشه از گفتگو با دانشمندان ایرانی لذت می بریم و معتقدیم این گفتگو ها باید ادامه پیدا کند. وی گفت درحال حاضر دانشگاه ما تعطیل است، اما اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک از بنده برای ایراد سخنرانی در معرفی اسلام و تشیع در دانشگاه آتن دعوت به عمل آورد.

شما همچنین ممکن است مانند بیشتر از نویسنده

یک پاسخ بفرست