بی اعتقادی به کار تدریجی از تفکر ناصحیح نشات می گیرد

دکتر فنایی در گفتگوی بامهر :

دکتر محمد فنایی اشکوری درمورد اینکه در فرهنگ ما اعتقاد به کار تدریجی کمتر دیده می‎شود و طی کردن راه صدساله به صورت یک شبه در برخی موارد مورد توجه افراد است، دلایل این گونه تفکر را به خبرنگارمهر اینگونه اظهارکرد…

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)با اشاره به اینکه فرهنگ اسلامی تشویق و ترغیب به کار و تلاش و کوشش و فعالیت کرده است گفت: در تفکر اسلامی کار و تلاش عبادت محسوب می‏شوند علاوه بر نتایج دنیوی پاداش الهی و اخروی در انتظار فعالیت‏های سالم اقتصادی انسان‏هاست.
دکتر محمد فنایی اشکوری درمورد اینکه در فرهنگ ما اعتقاد به کار تدریجی کمتر دیده می‎شود و طی کردن راه صدساله به صورت یک شبه در برخی موارد مورد توجه افراد است، دلایل این گونه تفکر را به خبرنگارمهر اینگونه اظهارکرد: دلایل این فکر عدم تفکر است. یعنی هر انسانی غایت و هدفی در زندگی دارد که می‎خواهد به آن دست یابد. یکی غایتش علم، یکی مال و ثروت، یکی جاه و مقام، یکی اصلاح اجتماعی و یکی معنویت است فرقی نمی‎کند مهم آن گامهایی است که برای رسیدن به اهداف بر می‎داریم.
وی افزود: رسیدن به اهداف نیازمند دانش و تفکر است. در خلأ تفکر یا تفکر ناصحیح است که انسان آن واسطه‎ها، پله‎ها و مراتب میانی را نمی‎بیند و طی نمی‎کند و به راحتی می‎خواهد به نتیجه نهایی برسد که معمولا در چنین حالتی دچار شکست می‎شود یا رسیدنش به آن هدف‎هایش با زیان رساندن به دیگران توأم خواهد شد.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: یعنی چنین کسانی که می‎خواهند به هدفشان برسند از راه درستش وارد نمی‏شوند برای مثال در کسب ثروت می‏خواهند یک شبه پولدار شوند یا بدون گذراندن مراحل پائین‏تر می‎خواهند به مقامات بالا دست یابند که این وضعیت به جامعه صدمات زیادی می‏زند.
این محقق و پژوهشگرفلسفه اسلامی در مورد اینکه چرا با تأکید اسلام بر کار و تلاش این فرهنگ در جامعه اسلامی ما رواج یافته است هم گفت: فرهنگ اسلامی تشویق و ترغیب به کار و تلاش و کوشش و فعالیت کرده است. در تفکر اسلامی کار و تلاش عبادت محسوب می‏شوند علاوه بر نتایج دنیوی پاداش الهی و اخروی در انتظار فعالیت‏های سالم اقتصادی انسان‏هاست.
فنایی درپایان یادآورشد: منتها متأسفانه در این بخش از تعالیم اسلامی در تربیت دینی ما خیلی کمتر روی آن کار شده و بیشتر به ظواهر و شعائر تمرکز کرده‏ایم تا آن که آموزه‎های اصلی اسلام که مربوط به شکل دادن زندگی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و باید در مورد چنین مسائلی دست به فرهنگ‏سازی بزنیم.

 

شما همچنین ممکن است مانند بیشتر از نویسنده

یک پاسخ بفرست