اجتهاد معطوف به عمل؛ ويژگی سيره سياسی رهبر معظم انقلاب

محمد فنايی‌اشكوری، استاد مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمينی(ره)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) با موضوع «سيره‌شناسی حكومتی مقام معظم رهبری» گفت: شخصيت رهبر معظم انقلاب را بايد از دو بعد علمی و شخصيتی مورد مطالعه قرار داد.

استاد مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمينی(ره)، اجتهادات مقام معظم رهبری را معطوف به‌عمل عنوان و تصريح كرد: روشن‌بينی و بصيرت ايشان، اسلام‌‌شناسی و زمان‌شناسی معظم‌له را ممتاز كرده است.

وی در مورد بعد علمی شخصيت معظم‌له خاطرنشان كرد: رهبر معظم انقلاب، يكی از اسلام‌شناسان برجسته و طراز اول معاصر هستند كه با احكام، معارف و روح تعاليم اسلامی آشنا هستند و اين تسلط ايشان بر مطالب به‌واسطه درس‌گفتارهايی كه از پيش از انقلاب اسلامی ارائه داد‌ه‌اند، مشهود است.

فنايی اشكوری با اشاره به شناخت عميق و اجتهادی رهبر معظم انقلاب نسبت به دين الهی گفت: بسياری از فقيهان ممكن است در متون اسلامی تبحر داشته باشند، اما زمان‌شناس نباشد، در حالی كه رهبر معظم انقلاب عالم به زمان است و بشر امروز را می‌شناسد كه سبب می‌شود بر انديشه‌های جديد احاطه داشته باشد.

واقع‌بينی و اعتدال در منش، شخصيت رهبر معظم انقلاب را ممتاز می‌كند

وی اجتهادات مقام معظم رهبری را معطوف به‌عمل عنوان و تصريح كرد: روشن‌بينی و بصيرت ايشان، اسلام‌‌شناسی و زمان‌شناسی معظم‌له را ممتاز كرده است.

دانشيار مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمينی(ره) از فضايل معنوی، اخلاقی و روحی به‌عنوان بعد ديگر قابل اشاره در شخصيت رهبر معظم انقلاب اسلامی نام برد و گفت: شجاعت، عزت، شفقت و الفت‌بخشی از جمله خصلت‌هايی است كه در وجود مقام معظم رهبری برجستگی خاصی دارد كه به‌همراه واقع‌بينی و اعتدال در تفكر و منش، شخصيت معظم‌له را ممتاز می‌كند.

وی جامعيت ابعاد علمی ـ شخصيتی و روحی ـ اخلاقی رهبر معظم انقلاب اسلامی را موجد شخصيتی كاريزماتيك برای ايشان خواند و اظهار كرد: حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معنوی موفقی است كه بر دل‌ها تأثيرگذار بوده است.

فنايی اشكوری تحول‌بخش بودن معظم‌له را در عرصه‌های داخلی و خارجی يادآورد شد و گفت: نگاه جامع و واقع‌گرای رهبر معظم انقلاب به مسائل اجتماعی و بين‌المللی به‌دور از افراط و تفريط و دربردارنده اعتدال است كه به ايشان قدرت رهبری، هدايت و توان عبور دادن كشور از دشواری‌ها و بحران‌ها را می‌دهد.

اصلاح‌طلبی بدون اصول‌گرايی و اصول‌گرايی بدون اصلاح‌‌طلبی ناتمام است

وی با اشاره به سه‌گانه عزت، حكمت و مصلحت به‌عنوان كليدواژه‌های سياست خارجی در بيان رهبر معظم انقلاب در باب تعريف ايشان از واژه‌های اصول‌گرايی و اصلاح‌طلبی اظهار كرد: مقام معظم رهبری، اصلاح‌طلب واقعی را اصول‌گرا و اصول‌گرای واقعی را اصلاح طلب می‌دانند و تأكيد دارند كه اصلاح‌طلبی بدون اصول‌گرايی و اصول‌گرايی بدون اصلاح‌‌طلبی ناتمام است.

استاد مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمينی(ره) در توضيح اين موضع رهبر معظم انقلاب گفت: اگر اصلاح‌طلب باشيم و به اصول توجه نداشته باشيم، دچار سكولاريسم شده‌ايم و اگر بر روی اصول بمانيم و از پيشرفت غافل شويم، نباشيم و به واقعيات جامعه توجه نداشته باشيم، به نوعی بنياد‌گرايی و شبه سلفی‌گری دچار می‌شويم.

وی ادامه داد: اين‌ها فقط كدهايی است كه نشان‌دهنده نگاه جامع، واقع‌بينانه، به‌دور از افراط و تفريط و هوشمندانه مقام معظم رهبری است؛ البته اگر ايشان، رهبر نبودند و فقط يك تحليل‌گر سياسی بودند، كار به همين جا تمام می‌شد، اما از آنجا كه رهبری نظام اسلامی را عهده‌دار هستند، تصميم‌گيريشان متأثر از فضائل روحی و معنوی است.

فنايی اشكوری به حركت موفق جمهوری اسلامی ايران در كوران حوادث و توطئه‌های دشمنان تحت رهبری شجاعانه حضرت آيت‌الله خامنه‌ای اشاره كرد و گفت: سيره سياسی رهبر معظم انقلاب، تداوم سيره سياسی پيامبر بزرگوار اسلام(ص) و معصومين(ع) است كه در درجه نازل‌تری و در سطح غير معصوم تجلی يافته است.

شما همچنین ممکن است مانند بیشتر از نویسنده

یک پاسخ بفرست